Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Co je Česká škola bez hranic ?

Rate this post

pokračování příspěvku řecko-české vzdělání ze 7.11.

 

Česká škola bez hranic je projekt, který vznikl v Paříži na podzim roku 2003. Byla zde pořádána jazyková setkání v češtině pro děti. Později vznikla Česká škola bez hranic, která má v současné době celou síť škol na různých místech po celém světě.  Je to nestátní nezisková organizace, která má za cíl vyučovat děti žijící v zahraničí. Věková hranice je stanovena od 18 měsíců do 15 let. Děti se učí pomocí her češtině a poznávají české reálie, s kterými by se jinak v běžném životě v zahraničí nesetkaly.  
Děti jsou schopné poté plnohodnotně žít ve dvou zemích. Česká kultura se tak uchovává i v lidech, kteří žijí mimo hranice České republiky, nehledě na možnosti využití v pozdějších pracovních profesích.
 
Pro představu zde uvádíme podmínky pro založení České školy bez hranic, které jsou uvedeny na internetových stránkách www.csbh.cz
• Zjistit kolik dětí a v jakém věku by mělo potencionálně zájem. 
• Který výukový den (nebo dny) by byl vzhledem k organizaci školního roku v
dané zemi vhodný.
• Jaké úrovně výuky chci dosáhnout: výuka spíše zájmová – seznámení s
jazykem, získání určitého povědomí o jazyku a kultuře (znalost básniček,
písniček, pohádek, příběhů), získání pozitivního vztahu k jazyku (výuka s
menší časovou náročností) x výuka skutečně « školní » : viz vše výše,
doplněné jednoznačným cílem dětem umožnit se co nejvíce přiblížit
jazykovou znalostí, úrovní slovní zásoby, úrovní vyjadřovacích schopností
(písemné a ústní) a znalostí historicko-kulturního kontextu vrstevníkům
vyrůstajícím v České republice; školní kurikulum odpovídající náplni
vyučovaných předmětů (český jazyk-literatura, dějepis-zeměpis českých zemí)
v ČR, přizpůsobené místním podmínkám, především ve smyslu obohacení
výuky o bilingvní kontext a prezentaci pohledu na svět v kontextu podmínek
země, kde dítě vyrůstá (větší časový rozsah výuky)
• Jakou úroveň výsledné jazykové znalosti by očekávali rodiče dětí, tedy
zároveň do jaké míry jsou ochotni se výuce a celému procesu bilingvní
výchovy a vzdělávání věnovat. Výuka « školního » typu vyžaduje
pravidelnost, tedy pravidelnou docházku, pravidelnou domácí přípravu,
trvalou domácí snahu dítě jazykově obohatit: dítě vyrůstá ve dvoujazyčném
prostředí, čeština je pro dítě v zahraničí jen málokdy dominantním jazykem,
proto je výše uvedená snaha a vytrvalost tak důležitá.
• Kde získám učitele, kolik jich budu potřebovat? Co udělám (mohu udělat) pro
to, aby se mi měnili v průběhu roku/let co nejméně (dobrovolníci jsou skvělí,
ale nejsou schopni v našich školách vydržet příliš dlouho – musí se něčím
živit, tedy většinou se věnují škole a své obživě zároveň a velice  rychle se
vyčerpají. Škola pak začíná nanovo – opět si někoho musí vyškolit, investovat
do něj – semináře…) Je dobré lidi alespoň symbolicky platit.
• Existuje v místě (či státě, nemusí být nutně ve stejném městě), kde se chystám
založit české výukové centrum pro děti nějaká česká instituce, která by mi
mohla pomoci, minimálně s reklamou, oslovením Čechů žijících v dané
oblasti apod ? MZV v rámci své Nové koncepce vztahu k zahraničním
Čechům podporuje výuku češtiny v zahraničí „ Důležitou součástí je podpora
výuky českého jazyka a českých reálií, což prohlubuje vztah se zemí
původu.“, MŠMT se připravovanou novelou školského zákona snaží co
nejefektivněji reagovat na potřeby porevoluční české zahraniční migrace
v oblasti výuky češtiny pro děti. Tedy každý zájemce o vytvoření nového
výukového centra může očekávat vstřícnost ze strany českého zahraničního
zastoupení (v mezích možností – ambasády jsou limitovány bezpečnostními
opatřeními, Česká centra nemusí disponovat velkými a vyhovujícími
prostory…).
• Jaký postoj zaujímá zahraniční stát k výuce národních jazyků jiných
národů? Některé země, evropské, ale i v zámoří (typickým příkladem je
Austrálie) tuto výuku značně podporují, finančně, poskytováním prostor,
možností přidání vyučovaného zahraničního jazyka na místní vysvědčení atp.
  
   DÁLE JE POTŘEBA:
• Založit občanské sdružení v souladu se zákony země, kde se člověk nachází
• Založení bankovní účet, zřídit pojištění sdružení
• Registrovat sdružení prostřednictvím ZÚ ČR v dané zemi na seznamech MZV
jako krajanský spolek
• Získat učitele, organizační pracovníky
• Získat prostory
• Nastavit finanční příspěvky rodičů tak, aby bylo možné pokrýt učební
pomůcky, náklady na učitele a organizační pracovníky, náklady na prostory.
• Zahájit výuky, jejíž nedílnou součástí je systematická práce s rodiči na téma
bilingvní výchovy, důležitosti trvalého, denního „ přísunu“ v našem případě
českého jazyka dítěti, česky mluvící rodič by měl v ideálním případě s dítětem
komunikovat výhradně česky; je třeba rodiče v této snaze podporovat, pomáhat
jim, ve vícejazyčném prostředí, navíc s „minoritním“ jazykem, jakým je
čeština, je někdy těžké toto prosazovat: vůči rodině, okolí, často se stává, že se
lidi stydí mluvit například na ulici s dítětem česky…
                                     
 dancha,cvr
 

16 Comments

  • Petra
    Posted 14.12.2011 at 14:33

    -Na žádost uživatele smazáno, admin.-

    Odpovědět
  • dancha
    Posted 14.12.2011 at 15:18

    [1] Petro, jak to funguje v Německu, nic o tom nevím, někde jsi o tom četla?

    Odpovědět
  • krupi
    Posted 14.12.2011 at 15:38

    kez by neco takoveho existovalo, ja bych to urcite podporovala, mam dve male deti, ktere chci naucit cesky psat, cist, vyjadrovat se a znat cechy zemepisne a cesky dejepis,………!!!

    Odpovědět
  • dancha
    Posted 14.12.2011 at 16:30

    [1]Petro, je to složité, ale nikdo ti žádnou učitelku nepošle. I z výše uvedených podmínek vidíš, že učitelku si musí shánět sami. Kdo by učitelku platil a kde by bydlela?

    Odpovědět
  • Zina
    Posted 14.12.2011 at 17:17

    [1]tak to je opravdu vtipne,Petro.Zaridte to,urcite Vas nas stat vyslysi a posle Vam ceskou ucitelku…..Ha,ha,ha.Jinak u nas na Krete maji neco zcela obdobneho napr.Svedove,kterych je tady hodne a vyuku maji kazdou sobotu.Urcite je to skvela vec.Nejpraktictejsi je,kdyz se uceni ujme nekdo z rodicu,treba s pedagogickym vzdelanim.Muze mit samozrejme i financni motivaci.Zamestnavat ucitele na plny uvazek je myslim utopie,ale zalezi samozrejme na velikosti komunity..na Korfu se zdaje velka.Tak hodne stesti.

    Odpovědět
  • jana valkova
    Posted 14.12.2011 at 17:27

    [1] petro, tys fakt slysela o tom, ze v nemecku nekdo napise vlade dopis a oni mu poslou ceskou ucitelku? mohla bys to teda udelat?? a kdyztak sem napis, co ti odpovedeli, protoze by nas to ostatniv dalsich castech recka zajimalo taky.
    ta ceska skola bez hranice je instituce, ktera funguje v mnoha zemich na svete a vsude se to muselo takhle slozite zaridit.

    Odpovědět
  • Irini
    Posted 14.12.2011 at 17:46

    Mooooc se mi to libi a hned bych do toho sla!!! jen mi reknete, kde sehnat energii? 😀 Pokud by se pridalo vice lidi, a nejak by se to zorganizovalo, sla bych do toho bez rozmysleni. Celkove ta Svedska komunita tady na Krete je nejaka vymakana, mely bysme se po nich trochu opicit :)))

    Odpovědět
  • Petra
    Posted 14.12.2011 at 21:37

    Prece musi existovat nejaka cesta. Jaktoze jsou recke skoly v Nemecku, Anglii a jinych statech?Myslite, ze je to tak tezke sehnat ucitelku, pak jit na nejake to sdruzeni nebo odbor ucitelu a domluvit se? Na zaplaceni ucitelky bychom se domluvily a ubytovani se taky da nekde sehnat. Manzel rikal, ze se zkusi jeste poptat, jakou cestou by to slo zaridit.

    Odpovědět
  • Petra
    Posted 14.12.2011 at 22:40

    Tak opravdu to tak lehke neni a Dancha mela pravdu, ze skola bez hranic je asi to
    nejlepsi reseni. Ted je na nas jestli se do toho pustime a zalozime obcanske sdruzeni nebo ne.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 15.12.2011 at 10:18

    zino a irini, mate poneti, kolik vas na krete je?? schazite se? nechcete nam o sobe taky neco napsat? moc by nas to zajimalo, co podnikate a tak. nechcete neco pridat do akci? kdyz treba vidite, ze se neco deje, nekde visi nejaky plakat? neexistuje nejaka stranka o deni na krete?

    Odpovědět
  • Kiara
    Posted 15.12.2011 at 18:44

    Skvělý nápad. Kdyby byla taková škola zřízena například ve městě Korfu, bylo by to pro děti z celého ostrova přibližně stejně daleko a jsem si jistá, že žáků by se sešlo víc než dost!

    Odpovědět
  • Jana
    Posted 25.2.2012 at 23:11

    To by vubec nebylo spatne…ja bych s manzelem mohla poskytnout prostory…mame volne prizemi v baraku asi 145 m2…

    Odpovědět
  • Jana
    Posted 25.2.2012 at 23:12

    [12] Asi bych teda mela dodat, ze v AThenach 🙂

    Odpovědět
  • Magda Malá, rhodos
    Posted 26.2.2012 at 8:34

    [13] Jé a proč to nepronajmete? že bych šla k vám bydlet? :))))

    Odpovědět
  • iveta,kreta
    Posted 18.5.2012 at 10:43

    Rada bych si o te skole s nekym pohovorila.Ziji jiz 18 let v Irakliu. Jestli chcete, dejte vedet.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 18.5.2012 at 15:03

    [15] podivej se na FB a obrat se na Janu Tsitou. Ta se tim hodla zabyvat. Budeme moc radi, kdyz nam napisete sve zkusenosti!!

    Odpovědět

Leave a Comment

0.0/5