Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Na dluh!

Rate this post

Několik věcí, které mě na dluzích zaujaly.

 

V Řecku je žití na dluh součástí kultury a každodenního života. Kolikrát jsem byla svědkem situace, kdy se Adonis dohadoval s nějakými řemeslníky o ceně a oni, aby nemuseli ustoupit a tím pádem neztratili svoji důstojnost, řekli: “Tak mi to budeš dlužit…” S tím Adonis rád souhlasil, protože to může znamenat, že jim třeba později ještě nějaký peníz dá a když ne, je to takový dluh na věčné časy, který nikoho netrápí.

Spousta Řeků kupuje zboží na splátky. Mám chuť si koupit novou sukni za 60 eur? A nemám 60 eur? Nevadí, za rok to při splátkách 5 eur za měsíc, bude vyřízeno, a pět eur, to je jako dvě kafe na náměstí.

Dokonce při studiu na vysoké škole se dají dlužit zkoušky. Často studenti postoupí do dalšího ročníku, aniž by měli hotové zkoušky z ročníků předešlých. Ty pak prostě dluží. A tak mají vystudovanou vysokou školu, ale nemají titul, protože nemají hotové zkoušky třeba za posledních 5 let. “Chrostáo akóma 25 exetásis – dlužím ještě 25 zkoušek,” říkají bez uzardění, když se jich někdo ptá na studia.

Řecký stát, aby z lidí nějakým způsobem vymáčkl daně, má takový systém: jednou za čas vyhlásí, že pokud někdo chce uzavřít své účetnictví například až do roku 2008, musí zaplatit paušální částku třeba 4000 eur a pak už se mu nikdo nikdy nebude v účetnictví hrabat. Ten, kdo má čisté svědomí (cca 0,00000004% obyvatel), samozřejmě platit nemusí, ale vystavuje se velkému riziku kontroly. A tak většina zaplatí ráda, oddechne si, že to tentokrát opět prošlo, stát získá obrovskou částku, o kterou by jinak přišel, a všichni jsou spokojeni. Ale co dělat, když někdo peníze nemá? Nevadí, bude dlužit a splácet dle stanoveného splátkového kalendáře. Takže jakýsi dluh na druhou.

Řekové jsou, co se neplacení daní a obcházení zákonů týče, nesmírně vynalézaví. Jednou se v rámci úsporných ekonomických opatření rozhodlo, že se bude platit zvláštní daň za bazény, jako luxusní zboží. Většina bazénů však byla postavena bez povolení a tudíž nenahlášena, a tak v Aténách a dalších větších městech létá nad střechami měst vrtulník a zaznamenává bazény na střechách a v zahradách. A jaký je vysledek? Firmy, které vyrábějí plachty s kytkami, trávou či lánem polí, zaznamenaly obrovský nárůst poptávek, z vrtulníku to vypadá, jakoby každá druhá střecha domu měla osázenou zahrádku sedmikráskami a všechno se zdá být v nejlepším pořádku.

Stejně tak, když bylo kdysi rozhodnuto, že v Aténách smějí vyjízdět do ulic podle dní v týdnu buď jen auta s lichým číslem SPZ na konci nebo jen se sudým, Řekové si pořídili druhé auto, aby měli na jednom sudé a na druhém liché číslo. benzín se však vyšplhal skoro ke dvěma eurům, a tak přirozeně ubylo i aut na silnicích.

Dnes, kdy je krize tak hluboká, už tohle všechno bude asi jinak. Nebo nebude? Jaký je váš názor na život na dluh?

 

Pavla Smetanová www.ostrovanka.cz

15 Comments

  • Veru
    Posted 19.11.2012 at 17:22

    Je to tak, ale co se týče obcházení zákonů, tak Češi jsou také velkými experty. Tady jsme si na to jakš takš zvykli, ale když to vidí člověk v Česku, tak to bolí.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 21.11.2012 at 11:53

    [1] urcite, cesi nezustavaji pozadu. a zijou taky na dluh, o tom si nedelam iluze. tady me zaujalo hlavne i to rceni, ze se dluzi zkousky a ze je v zasade mozne proplout celou vejskou, aniz by clovek slozil jedinou zkousku. akorat pak nedostane diplom. zajimave.

    Odpovědět
  • Veru
    Posted 21.11.2012 at 12:17

    [2] V Plzni dostaneš vysokoškolský diplom za 3 měsíce. Taky zajímavé

    Odpovědět
  • kytka
    Posted 21.11.2012 at 12:27

    ped par rokmi som žila v Nemecku a pred odstahovanim do Grecka som tam potrebovala pedat auto.”Predala” som ho jednemu znamemu moho šefa,ktory bol Grek.A pretože prave pri sebe nemal hotovost a nas tlačil čas,dohodli sme sa ze nam urćenu splatku donesie pri najbližsej navšteve Grecka.Kedže som ešte nemala ponatia ako to v Grecku funguje,doverovala som mu.Asi po roku neustalych telefonatov nam oslal 200eur….odvtedy prešlo 9 rokov a peniaze v nedohladne….Medzičasom som si na odobne situacie v Gecku zvykla a čo je najhoršie,že už mi to nepride ani divne.Za letnu urodu dyni sme dostali namiesto vyplaty šek,ktory sa da po mesiaci spenažit.Uz je zima a učet stale prazdny….Je to smutne ale zial tvrda realita.A vyplyva z toho jedno ponaucenie- Grekovi netreba doverovat…Mozno sa tu najde par čestnych…ale musite ich hladat ako ihlu v kope sena.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 21.11.2012 at 12:29

    [3] to je dalsi kapitola… fakt ze jo.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 21.11.2012 at 12:31

    [4] ja myslim, ze je to proste jina mentalita. ze na dluh znamena neco podobneho jako ayrio, tedy nekdy priste, spis nikdy. ja mam spoustu lidi, kterym tady duveruju a kteri moji duveru nikdy nezklamali. ale tohle ziti na dluh me fakt fascinuje.

    Odpovědět
  • koh
    Posted 21.11.2012 at 22:23

    Pardon, že musím reagovat, ale máte nebo máš trochu mylné informace. Obcházení zákonů, okrádání státu a ostatních spoluobčanů a vymýšlení různých fíglů na pojišťovny atd…,atd.. lev Čechách úplně normální a to i za dob socialismu, myslím, že bychom si to měli připustit a nezapomínat na to! To, že v Řecku není v ničem systém, a nic nefunguje tak jak má, to všichni víme a samozřejmě nám to vadí a o to více, protože jsme vyrostly(mluvím o ženách), v Čechách nebo v jakékoliv jiné zemi a spoustu věcí nemůžeme pochopit a nikdy nepochopíme a ani nechceme. To,ale neznamená, že budeme pouze nadávat na Řecko a na Řeky a jak jsou všichni strašní a nemožní a my jsme nejlepší a vše víme nejlépe a jen nadáváme. V tom případě proč tady zůstáváme??! Mě tady vadí milion věcí,ale stejně tak mi vadí milion věcí v Čechách a snažím se vzít si z obou zemí to pozitivní a nejen nadávat a divit se pořád něčemu a ventilovat to neustále! Děkuji

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 22.11.2012 at 8:18

    [7] koh, diky za nazor. jen prosim, napis, ktere jsou ty mylne informace.
    ja o nesvarech v cechach vim, ale ziju v recku a tedy pisu o recku, ktere mam rada a nenadavam na ne. nebo ty tady nekde mezi radky ctes nejake nadavky? ja pisu o vecech, ktere me fascinuji, ktere se mi libi, anebo nelibi.

    jinak souhlasim s tim, ze pokud ma nekdo pocit, ze je lepsi a ze v cechach je vsechno lepsi, proc zustava v recku. ale to by nam asi mohl rict nekdo, koho se to tyka.

    Odpovědět
  • Veru
    Posted 26.11.2012 at 9:18

    [7] Chápu, co tím chcete říct. Ale zrovna ostrovanka Řecko miluje a jenom popisuje, co vidí a cítí. Mrkněte se na www. ostrovanka.cz
    Patřila jsem do skupiny lidí, kteří taky jen kritizovali Řecko a neviděli do vlastního hnízda. Stačíl půlroční pobyt doma a otevřely se mi oči. Naprosto souhlasím, že obcházení zákonů, okrádání státu atd. viz. Váš příspěvek, je také v Česku na denním pořádku.

    Odpovědět
  • Kalliopi
    Posted 30.11.2012 at 22:32

    Co se týká života na dluh se můžeme my Evropani ještě hodně naučit od Američanů, ti mají v této oblasti delší tradici. Navíc od nich pochází ty fascinující vynálezy, jako jsou plastické kartičky, za které se dají v mžiku pořídit krásné věci, nebo kouzelné skříňky, do kterých se ty kartičky zasunou a pak vypadnou peníze! Je to velké pokušení a velká past, to ví každý, kdo je příliš používá…
    Co si myslím o dluzích? Dluh je nerovnováha a každá nerovnováha přináší problémy. Když někdo víc utratí, než vydělá, vytváří si problém. To je jednoduchá rovnice. A platí na všech úrovních. I co se týká státu. Každý jedinec, který od státu získá víc, než státu odevzdá, vytváří deficit, který musí někdo zaplatit. Pokud je ekonomika státu dobrá a lidé platí daně, tak vždy dokážou podpořit i to procento obyvatel, kteří nemůžou být produktivní (děti, matky malých dětí, nemocní, invalidé, důchodci atd). Ale když je velké procento lidí, kteří sice pracují, ale nevytvářejí žádné hodnoty a nebo berou nezaměstnanost (a přitom mají kšeftíky načerno a potajmu vytvářejí hodnoty jenom ve svém bytě), tak ten deficit roste. Stát není schopen přerozdělit získané peníze tak, aby byly pokryty všechny potřeby, a tak si peníze půjčí od jiných států. Za úroky. Funguje to stejně jako ta kartička ve vybírací skříňce na peníze. Je to na chvíli dobrý…
    Proč lidi nechtějí platit daně? Řekla bych proto, že věříme, že jsou příliš vysoké, že nás stát okrádá a že je stejně někdo někde zpronevěří… Myslím, že kdyby se každý zamyslel nad tím, co dostal, a také nad tím, že stát potřebuje prostředky, aby mohl zabezpečit i ty další, co přicházejí po nás, mohl by najít svou osobní rovnováhu a pak zaplatit daně podle svého svědomí. Pak bychom možná vytvářeli míň dluhů na úrovni státu…
    Možná někdo namítne, že od státu nedostal nic. To je asi tím, že my lidé máme tendenci brát jako samozřejmé a zanedbatelné všechno, co už máme, a soustředíme svoji pozornost na to, co “ještě nemáme”, “strašně chceme” nebo “nutně potřebujeme”. To je jako s tou sukní z Pavlina článku, za 60 eur (nějak v tu chvíli zapomeneme na těch 15 sukní, co nám visí ve skříni a musíme ji mít, i kdyby na dluh). Podobně bereme jako samozřejmost školství, očkování, prohlídky v nemocnici, různé podpory, příplatky a přídavky atd. Aspoň já to tak kdysi brala, vychovaná socialistickým režimem. Ale i tady v Řecku si spousta lidí myslí, že stát je povinný lidi plně zabezpečit a najít jim práci, a to nejlépe takovou, aby nebyla moc únavná ale za to dobře placená.
    Já osobně jsem měla možnost pracovat ve státním, ale dala jsem přednost “tvrdé práci soukromníka” 🙂 Ona se ta rovnováha snadněji udržuje, když mě platí člověk a ne stát. A taky se snažím o maximální kvalitu, protože si vážím peněz, co dostanu, protože vím, že nebyly snadno vydělané…
    Tak mě odpusťte, že jsem se takhle rozpovídala… Na svou omluvu můžu říct jen to, že za to může ostrovanka, nemá klást takové otázky jako: Jaký je váš názor na život na dluh!!! 🙂

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 1.12.2012 at 8:46

    [10] :))) kaliopko, diky za komentar. uplne souhlasim. me hrozne pobavila/ zaujala myslenka, ze by kazdy mohl platit dane podle sveho svedomi. i kdyz v nasi spolecnosti by pak asi neplatil nikdo nic, mozna krome tebe a meho tatinka:) ale urcite stoji za to se nad tim zamyslet…

    Odpovědět
  • Kalliopi
    Posted 1.12.2012 at 18:26

    [11] Lidi rádi dávají peníze na užitečné, smysluplné věci, a taky na dobročinné účely. Dělá jim to potěšení, být štědrý, to je vidět hodně okolo vánoc. Takže stačí jenom, aby stát začal dělat užitečné, smysluplné a na dobro zaměřené investice a určitě to půjde!!! :-):-):-)

    Odpovědět
  • Markéta
    Posted 6.12.2012 at 16:55

    Zdravím, v Řecku studuji magistra a je fakt, že tady plno studentů “dluží předměty”. Ale musím také konstatovat, že v porovnání s počtem předmětů s ČR, tady mají cca o třetinu předmětů v bakalářském cyklu studenti navíc. Nyní se hodně systém mění, jak v bakalářském tak magisterském cyklu,studium již bude časově omezené, jak je tomu např.i v ČR. My v magisterském cyklu máme sice “jen” dva semináře, ale ty jsou zároveň jakýmsi soustavným výzkumem. Tzn.soustavnou samostatnou prací, četbou, psaním. Jelikož jsem i v kontaktu s kamarády v ČR, tam je magisterský cyklus jen jakési “pokračování” bakaláře. Nechci se studentů tady zastávat 🙂 ale mám pochopení, když někdo dluží předmět – špatně se studuje, když máme teď např.už měsíc zavřenou centrální knihovnu a týdně musíme najít min.7-10 titulů. Každopádně, pěkný blok! Gratuluji! Studuji v Janině, ráda se s Vámi někdy potkám. M.S.

    Odpovědět
  • Kalliopi
    Posted 7.12.2012 at 19:19

    [13] Ahoj Markéto, to jsem ráda, že ses podělila o svou zkušenost. Tady máme informace vždy buď z jedné strany, nebo z druhé. Takže tvoje srovnání je nejen zajímavé, ale i cenné.
    Jezdívám tak jednou měsíčně do Janneny, mívám tam semináře s konstelacemi. Je to hezké městečko a můžeš si i jezdit zalyžovat! 🙂

    Odpovědět
  • admin
    Posted 17.12.2012 at 9:42

    [13] ahoj marketo, diky za zajimavy komentar. nechces nam napsat, jak takove studium v recku vypada? urcite by to zajimalo spoustu lidi, jak se sem dostala a jake to je. pokud budes chtit, pis na sarah@cesivrecku.cz a my tvuj prispevek radi zverejnime!

    Odpovědět

Leave a Comment

0.0/5