Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Pojistit se v Řecku nebo Česku?

Rate this post

Máte podobné dilema i vy?

Ahoj všem. Vím, že je to neustále omílané téma, tak doufám, že někdo je v podobné situaci jako já. Pracuji jako delegátka CK, tudíž na český živnosťák. Plánuji trvalý přesun do Řecka a zvažuji zda přejít na řecké pojištění IKA nebo zůstat stále hlášená u nás. Platím sociální a zdravotní pojištění jako OSVČ. Problém nastane v zimě, kdy mě nikdo bez pojištění nezaměstná. Takže zvažuji: přejít na řecký systém nebo se držet zuby nehty toho našeho i za cenu toho, že v zimě nedostanu v Řecku žádnou práci a ani podporu na zimu. Plus s tím spojená mateřská a rodičovský příspěvek v budoucnu. V ČR nebo v GR? Díky za každý názor. Lucka

A jak to máte vy? Podělte se s námi o vaše zkušenosti v komentářích. Pomůže to i ostatním.Nemusíte uvádět jméno, stačí přezdívka. Děkujeme! cesivrecku

 

 

 

20 Comments

  • Jita
    Posted 16.2.2015 at 18:11

    Ta byrokracie je nepřekonatelná, také pořád nevím jak to vyřešit. Navíc i s pojištěním se u doktora hodně platí extra, ne? Má to vůbec cenu? Nevím.

    Odpovědět
  • Lenka
    Posted 16.2.2015 at 18:17

    A jak budeš pracovat v létě pro českou CK bez živnostňáku? Jak tě budou vyplácet?

    Odpovědět
  • Mirka
    Posted 16.2.2015 at 19:09

    Jakmile se pojistíš v GR, tak asi zapomeň na rodičák v ČR.To si raději zjisti předem.

    Odpovědět
  • Veronika
    Posted 16.2.2015 at 23:48

    Neodhlasovala bych se z Cr za nic na svete,ja to udelala a pykam za to doted.Ja jsem k tomu vdana za Reka,ale odjela jsem do Ceska,zjistila jsem,ze jsem tehotna,nechteli me prijmout zpatky,nejakym zazrakem to slo pres pracak,jinak bych byla v haji,k tomu mi zjistili u miminka srdecni vadu.Tohle kdyby se mi stalo v Recku,tak by to ani nepoznali a o nejake kvalitni peci nemuze byt rec, o financich nemluve. Platim si v Cr socialni zdravotni jako Osvc,prestoze nepodnikam,jen aby me nechali pojistenou,rodicak nemam.Jsem vytrestana dost za svoji blbost.

    Odpovědět
  • Veronika
    Posted 16.2.2015 at 23:53

    Navic je Recko v takove blbe situaci,ze nevim,co Vas tam tahne,jedine chlap :-)V Cr je zdravotni pece kvalitni a zdarma,tak nevim nad cim vahat.Coz se o Recku neda rict.Cesi si nevazi toho co maji,more a slunce za to nestoji.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 17.2.2015 at 9:06

    [5] veroniko, diky moc za namet na pristi diskuzi!!! a mas pravdu, ze lidi si nevazi toho, co maji. to plati, rekla bych, obecne, bez ohledu na narodnost. hodne stesti!

    Odpovědět
  • Jitka
    Posted 18.2.2015 at 12:03

    Obcas na tyto stranky zavitam, protoze i ja ziji v Recku.
    Vetsinou me ale komentare k prispevkum rozesmutni. Proc? Protoze je to vetsina jen kritika Recka a Reku. Myslim, ze to byla volba a rozhodnuti kazde z nas prestehovat se do Recka. Tak proc tolik kritiky na vsechny a na vsechno? Nerikam, ze je vsechno ruzove, ale to neni ani v CR. Kdyz uz jste se rozhodly tady zit, tak se prizbusobte. Moc dobre jste vedely, do ceho jdete!

    Odpovědět
  • Mirka
    Posted 18.2.2015 at 18:38

    [7] Jitko, to jsme bohužel někdy zjistily až s narozením dětí, jak píše nahoře Veronika. Prostě některé věci, které jsou jinde samozřejmostí, tady nefungují a to si nemusíme namlouvat. Příklad nemocného dítěte mluví za vše, pokud máš třeba hluboko do kapsy. Tady už nejde o zvykání, ale o to, jak se dá přežít. Tohle je diskuze o tom, kde se třeba pojistit. Tak nám napiš, jak jsi to udělala ty, aby to dobře fungovalo. Máš třeba děcka, pracuješ? Jak platíš za doktory? Jak jsi pojištěná ty?

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 18.2.2015 at 19:08

    [7] jitko, mas pravdu, ale veronika, jak pise, se vratila do cech. takze tam je to jasne. recko se ji nelibi, ale nezije tady. myslim, ze je nas spousta, co jsem v recku radi a spokojeni. a dalsi spousta, co spokojena neni. vetsinou ale lidi, kteri spokojeni jsou, to proste nemaji potrebu vypisovat a pisou casto ti, co se trapi.
    a proto existuji tyhle stranky. aby se lidi mohli vypovidat, sdelit si sve tezkosti a navzajem se podporit. takze budeme strasne moc radi, kdyz nam napises o recku neco pozitivniho. diky moc!!
    pis kdyztak bud na sarah@cesivrecku.cz nebo pavla74@hotmail.com

    Odpovědět
  • dancha
    Posted 19.2.2015 at 14:45

    [7] Jitko, stránky vznikly proto, abychom si navzájem pomáhali a předávali si zkušenosti. To, že zavítáš někdy i ty, je moc dobře. Ale i díky kritice se mohou ostatní dozvědět něco užitečného, protože mnoho triků, jak si zlepšit život, se prostě bez diskuze vůbec nedozvíš. Není potřeba si přece zvykat na něco, co si můžeš zařídit na základě zkušenosti jiných lidí jinak. To se týká třeba diskuze o pojištění a mnoho jiných diskuzí. Na stránky přispívá hodně pozitivních lidí, kteří jsou v Řecku šťastní a našli si to své. Eva Nechvilová, Karel Strobl, Kalli nebo ostrovanka. Ale pokud si budeme psát, že je všechno fajn a že jsme si vlastně zvykli, tak už nebude žádná diskuze pokračovat. I kritika může přinášet užitečné věci, tak se jí neboj.

    Odpovědět
  • kosanka
    Posted 20.2.2015 at 22:00

    [2] Napadlo mě že česká CK může platit řeckému partnerovi a ten následně vyplácet mě. České cestovce je to podle mě ve finále jedno na čí účet bude peníze posílat…

    Odpovědět
  • kosanka
    Posted 20.2.2015 at 22:04

    [1] Dá se to řešit ještě celoročním cestovním pojištěním. Otázka je, zda se to ve finále vyplatí. Platit si zdravotní v ČR plus cestovní pojištění nebo platit v GR u lékaře. Ze zkušeností můžu říct, že pokud chceš alespoň trochu kvalitní péči, tak jdeš k soukromému Mudr. a tam se samozřejmě platí extra i když máš řecké zdravotní poj.

    Odpovědět
  • Petra
    Posted 3.3.2015 at 16:02

    [3] Takže pokud si přehlásím zdravotní pojištění z českého na řecké a stane se, že bych se vrátila zpět do ČR a měla zde děti, znamená to, že nebudu mít nárok na českou mateřskou?? I přes to, že si zde v ČR odpracuju třeba rok (před odchodem na mateřskou), tudíž budu pojištěná zase v ČR? Díky za info

    Odpovědět
  • Petra
    Posted 5.3.2015 at 12:55

    Staženo ze skupiny Čechů žijích v Řecku (FB)

    Může mi někdo poradit, co udělat se zdravotním pojištěním v čechách, když si kvůli práci zde v řecku musím zařídit zdravotní knížku a povolení k práci? Musím to v čechách zrušit nebo stačí jen pozastavit.
    Po pravdě se trošku bojím odejít ze zdravotního systému (stále ještě fungujícího) v čechách…
    děkuji za rady a zkušenosti Olina

    • Jana Ortova Výdělečný“ pobyt

    Jiná – a podstatně komplikovanější – je situace, kdy člověk vyjede do EU „za prací“. Hlavní zásadou je, že nikdo nemůže (pokud se na něj nevztahuje výjimka) podléhat současně právním předpisům dvou či více zemí EU. Evropské právní předpisy platné v ČR stanoví, že čeští občané mají podléhat právním předpisům o zdravotním pojištění pouze v jednom státě; tímto státem pak je stát výkonu výdělečné činnosti. Proto se občan musí odhlásit z českého zdravotního pojištění, jestliže je zaměstnán a v té souvislosti i zdravotně pojištěn v jiné zemi EU, a to i v případě, že práce, kterou tam bude vykonávat, bude trvat pouze velmi krátkou dobu.

    V povědomí veřejnosti je obecná možnost tzv. odhlášení ze zdravotního pojištění v ČR při delším pobytu v cizině. Zde je však třeba rozlišovat situaci při pobytu v zemích EU (a EHP) a při pobytu v ostatních státech. Ze zákona č. 48/1997 Sb. sice vyplývá, že při krátkodobém pobytu v zahraničí je pojištěnec nadále účasten ve veřejném zdravotním pojištění ČR, je povinen platit pojistné a plnit veškeré povinnosti dané zákonem a že požádat o vynětí z tohoto pojištění mohou (na základě § 2 odst. 5) pouze osoby, které pobývají v cizině dlouhodobě, přičemž za dlouhodobý pobyt v cizině se považuje nepřetržitý pobyt, který trvá déle než 6 měsíců. Je však třeba si uvědomit, že v prostředí EU mají přednost evropská nařízení upravující oblast sociálního a tím i zdravotního zabezpečení. A z nich vyplývá (až na výjimky), že občan, který je v zemi EU zaměstnán, je v této zemi i zdravotně pojištěn.

    Proto osoba, která vykonává v EU výdělečnou činnost, je v dané zemi pojištěna z titulu této výdělečné činnosti (při souběhu výdělečné činnosti v několika zemích EU a ev. ČR je situace natolik složitá, že doporučujeme konkrétní případy konzultovat se zdravotní pojišťovnou). Taková osoba je povinna – bez ohledu na délku pobytu v zahraničí – tuto skutečnost oznámit své zdravotní pojišťovně a vrátit průkaz zdravotního pojištění. Nesmí se jím nadále prokazovat (ani v Česku, ani v zahraničí); její zahraniční zdravotní pojišťovna ji vybaví jejich průkazem. Naopak – bez ohledu na délku pobytu v zahraničí – platí, že za osobu, která nevykonává v EU výdělečnou činnost a trvá jí zdravotní pojištění v ČR, musí být v ČR hrazeno zdravotní pojištění. Tato osoba se může prokazovat v případě potřeby českým EHIC.

    • Leonidas Villas Korfu
    naprosto vyčerpávající paní Jano…děkuji

    Pavel Veriotis Knap
    pokud mas trvaly pobyt na uzemi cr.doporucuji pozastavit zrusit to nejde pri navratu obnovis a dolozis jake obdobi jsi byl zde pojisten pozor zdravotni knizka neni zdravotni pojisteni

    Odpovědět
  • lucie
    Posted 6.3.2015 at 11:16

    Ja jse jiz 10 let po prijezdu do Cech prihlasuji k pojisteni po2 mesicich,kdyz odjizdim se odhlasiji po celou dobu jsem kryta cestovnim komercnim poj. (4300 kc rocne) v Recku po dobu 7 mesicu rocne pracuji,takze mi bezi i recke poj., ale jelikoz je to po dobuco jsem z ceske strany odhlasena a zbytek doby co nejsem v CR mi bezi komercni cestovni poj. ceskou stranu nic nezajima. Bez ceskeho poj ani ranu, ono co si budeme povidat, recke zdravotnictvi je v troskach, hodne slusne receno, jen skoda ze to nemuzu udelat pro sve dite narozene v Recku…

    Odpovědět
  • Dal
    Posted 6.3.2015 at 19:58

    Cestovni rocni pojisteni je sice super napad, ale vztahuje se jen na urgentni pripady, rozhodne nehradi testy nebo osetreni, ktera nejsou nutna. Take je platne jen po dobu max 90 dni, pak se clovek musi byt jen na jednu hodinu vratit do ceska a pak zase vyjet do zahranici. Normalne to clovek neresi, ale kdyby se neco stalo a mela by se vymahat nahrada, mohl by tam nastat problem.

    Odpovědět
  • Petra
    Posted 6.3.2015 at 20:57

    A nemáte někdo zkušenosti s tou mateřskou?
    (Příspěvek číslo 13)

    Odpovědět
  • dancha
    Posted 8.3.2015 at 19:05

    Rodičák by měl vyplácet stát, kde máš pojištění a pracuješ tam (tedy GR). Pokud by nevyplatil nebo vyplatil méně, pak by platil nebo doplácel rozdíl stát na 2. místě , tedy ČR, kde máš trvalé bydliště. Pokud půjdeš na úřad práce v ČR, budou po tobě chtít, že nepobíráš žádné dávky v GR a kde jsi pojištěná. Pokud je to v GR tak ti nic nebudou chtít dát. Ten rozdíl mezi dávkami, srovnání, je ale v zákoně. Takto nějak. Mateřská vychází z doby práce před těhotenstvím, to bys musela pracovat v CR určitou dobu před.

    Odpovědět
  • Petra
    Posted 10.3.2015 at 14:59

    [18] Díky za odpověď!

    Odpovědět
  • Eliška
    Posted 12.10.2015 at 14:42

    Prosím vás je v Řecku povinné zde.pojištění?? Děkuji za odpověď

    Odpovědět

Leave a Comment

0.0/5