Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Advokátka Manu radí

Rate this post

Domácí násilí

 

Jsem 5 let vdaná za Řeka, máme dvě malé děti ve věku 3 a 5 let, manžel mě již před svatbou několikrát uhodil, v čemž sem a tam pokračuje, navíc mě stále časteji ponižuje nebo vulgárně nadává a to bohužel v poslední době i před dětmi. Nechci to již dále snášet, ale nepracuji a jsem na něm finančně závislá, a nemám kam jít. Navíc mi vyhrožuje, že pokud odejdu, tak jen pouze bez dětí.  Poradíte mi?
Οdpověd:
V tomto případě lze mluvit o klasickém případu domácího násilí (ενδοοικογενειακήβία). To muže být nejen fyzické, slovní a psychické ale i sexualní nebo ekonomické. Často začíná velmi nenápadně (kontrolou, izolací, ponižováním), takže si jeho prvních příznaků oběť často ani nevšimne. Pokud se ovšem domácí násilí hned v počátcích nezastaví, má stupňující se tendenci – opakuje se a nabývá na intenzitě.
V takovém případě doporučuji zmobilizovat veškeré síly a již při prvních projevech domácího násilí se obrátit se na místní policejní stanici (v případě fyzického násilí lze využít celostátní linku 100).
Není nutné ihned podávat trestní oznámení (μήνυση), ale lze pouze uvést situaci a požádat o zápis (δήλωσησύμβαντος), případně požádat o domluvu (ναγíνουνσυστάσεις). Pokud mate pocit, že policejní příslušníci vás odbyli, případně zápis neprovedli, vyžadujte důrazně nadřízeného náčelníka (διοικητή) nebo se obratte na nejblizsi úřad státního zastupitelství (εισαγγελία), kde muzete rovněž požádat o domluvu, případně rovnou podat trestní oznámení. Zd mužete podat trestní oznámení i na neochotného policejního příslušníka za zneužití veřejné moci (κατάχρησηεξουσίας). Komunikace na státním zastupitelství probíhá více méně písemně ve formě žádosti.
Při fyzickém napadení se nestydte vyhledat pomoc ve státní nemocnici, případné modřiny zdokumentujte.  Mluvte o svém problému a obratte se na místní centra podpory obětí domácího násilí nebo využijte celořeckou SOS linku 15900, na které psychologové a sociologové poskytují bezplatnou telefonickou pomoc.
Pokud je nadále nemožné setrvávat ve společné domácnosti, je možné požádat místně příslušný soud (μονομελέςπρωτοδικείο) o vykázání manžela bytu/domu z důvodu konání domácího násilí. (αίτησημετοίκησης) Soud rozhoduje v předběžném nařízení (ασφαλιστικάμέτρα) ve zrychleném procesu. Na základě předložených důkazů soud může agresora z bytu alespon dočasně vykázat a to i přes skutečnost, že je třeba byt v jeho osobním vlastnictví a zároven současně upravit vztah k dětem (επιμέλεια), výživné (διατροφή) ale take třeba stanovit finanční odškodnění oběti za duševní újmu (ηθικήβλάβη). V tomto soudním procesu vzhledem k statusu oběti domácího násilí za předpokladu, že nejste schopná uhradit soudní výlohy (nutno doložit danové přiznání), lze požádat soud stanovení o advokáta ex offo (ευεργέτηματηςπενίας). Pokud se rozhodnete opustit domácnost (třeba i s dětmi) doporučuji zaslat manželovi mimosoudní prohlášení (εξώδικηδήλωσηαποχώρησηςαπότηνοικογενειακήστέγη), ve které uvedete důvody, které vás vedly k opuštění domácnosti a zároven sdělíte na které adrese se i s dětmi nachazíte).
 Manuela Iliakoupoulou – česká advokátka u Athénské advokátní komory
Své dotazy na právní poradnu můžete zasílat na Sarah@cesivrecku.cz

22 Comments

  • ostrovanka
    Posted 21.4.2015 at 17:07

    Manuelo, děkujeme. Ale co se děje v případě, že muž “nemá” peníze nebo prostě výživné nezaplatí? A žena prostě bez jeho peněz žít nemůže? Jak víme, soudy tu pracují opravdu pomalu. Co má dělat cizinka, která se chce vrátit do své země s dětmi, protože tam má podporu rodiny? Ale manžel řekne, že mu děti unesla? také to vykázání z bytu- opravdu to funguje? Ale za jak dlouho? Do té doby si ta týraná žena možná ještě dost vytrpí?

    Odpovědět
  • Zdenka
    Posted 21.4.2015 at 22:10

    Vasi situaci nezavidim, ale kazdy si voli svoji cestu zivotem…nechapu a nepochopim jak nekdo muze byt ve vztahu kdyz vi ze tam je takovy zasadni problem a pak se jeste za toho cloveka vda a udela si deti, to mi prijde strasne zbabele a sobecke uz jenom kvuli detem! Kdyz Vas nekdo uhodi a ne jednou CO TAM PROBOHA DELATE A POKRACUJETE VE VZTAHU!!! To jste tak zavisla na protejsku ze si neumite sbalit kufr, pozadat nekoho o pomoc a odejit! Tohle mi proste logika nebere, a zeny ktere jsou na tom podobne jako vy…nevim jestli je litovat za to ze jsou tak hloupe nebo za to co se jim deje.

    Odpovědět
  • Vera
    Posted 22.4.2015 at 10:05

    [3] Tak ono se dost špatně odchází s kufrem s dítětem nebo rovnou s dvěma dětma. Navíc pokud by odešla do ČR s dětmi bez souhlasu manžela, jednalo by se o únos dětí do zahraničí. A kolik je žen (nejenom v Řecku, ale i v ČR), které se vdaly a pořídily si děti s mužem, který je nějakým způsobem zneužívá?

    Odpovědět
  • Advokátka Manu
    Posted 22.4.2015 at 11:32

    Není třeba zdůraznovat, že domácím násilím může být v různých životních situacích ohrožen každý člověk. Extrémně zranitelnou skupinou jsou děti, senioři nebo právě osoby bez zvláštního rodinného zázemí jako třeba cizinky. Naopak osoba agresora nezná žádné hranice, může jím být mladý vzdělaný inženýr stejně jako starší opravář aut.
    Vykázání z bytu, tak jak je výše popsáno, opravdu funguje, bohužel k němu nemá pravomoc řecká policie, tak jako například Policie ČR, ale je nutný soudní rozsudek. Rychlost jeho vydání zálěží na organizaci příslušného οbčanského soudu, ale řádově lze předpokládat od 1 do 7 dnů. Toto období je pro obět vždy psychicky náročné, ale je třeba vysvětlit následující:
    Žádosti o vykázání z bytu téměř povinně předchází trestní oznámení za ublížení na zdraví/domácí násilí se vším, co k tomu patří. napr. to již zmíněné vyšetření ve státní nemocnici (to proto, aby soudce měl písemnou dokumentaci, která fyzické násilí prokazuje.) Důležité je, že trestní oznámení podlehá pod proces tzn. AUTOFORO, což v praxi znamená, že policie je povinna násilníka do dalšího dne od podání oznámení do půlnoci hledat a předvést k nejbližšímu trestnimu soudu. (tento soud má mimochodem take pravomoc násilníka vykázat). Aby tedy agresor unikl okamžitému předvedení před soud je pravděpodobné, že se bude do dalšího dne skrývat a domů nepříjde. Za tu dobu si uvědomí/informuje u právníka, že v případě shledání vinným může být odsouzen až na dobu 5 let odnětí svobody. (Při těžkém ublížení na zdraví až na 10 let), což může mít za následek, že začne s obětí vyjednávat (udobřovat si ji). Trestní oznámení u toho trestného činu nelze vzít zpět. Odjezd s dítětem do České republiky bez soudního rozsudku týkajícího se sveření dítěte do péče ani v případech domácího násilí nelze doporučit, nebot za určitých okolností by skutečně mohla být naplněna skutková podstata trestného činu ARPAGI ANHLIKOU.

    Odpovědět
  • Kalliopi
    Posted 22.4.2015 at 14:16

    Manu, díky moc za informace, které jsou užitečné nejen tazatelce, ale i mně, neboť se občas setkávám s lidmi s podobným problémem. Věřím, že můžou být užitečné komukoliv, kdo je otevřený životu a má pochopení pro lidi v nesnázích. Je dobré vědět některé věci, které mohou pomoct nám nebo někomu v okolí. Tyto stránky, věřím, jsou právě proto, aby si lidé vyměňovali informace, pomáhali si a vzájemně se podporovali. Nejsou od toho, aby se litovali nebo odsuzovali. Myslím, že nenávistný hněv “anonymního vlastence” a moralisticé výkřiky Zdeňky jsou výrazem nafouknutého EGO lidí, kteří vidí jen sami sebe a musejí všechno komentovat, i když k tomu v podstatě nemají co říct. Dá se tušit, že se za tím skrývá nějaký jejich osobní problém nebo zklamání. Ale nezdá se, že by to chtěli řešit, spíš se jen tak svézt na cizí bolesti. Já bych mazala všechny komentáře, které nejsou psané v dobré vůli, ve kterých jsou sprostá slova a výrazy opovržení vůči lidem, kteří se obracejí o pomoc.

    Odpovědět
  • Vera
    Posted 22.4.2015 at 16:09

    Mám doboru kamarádku v podobné situaci, také má dvě děti a na manželovi je finančně naprosto závislá. Volala i na české velvyslanectví v Aténách. Tam nebyli zrovna příjemní, nicméně jí řekli, že mají v Aténách pro takové případy azylové ubytování, kam je možné se krátkodobě uchýlit. Ovšem upozornili ji, že v případě soudu o svěření dětí do péče by je soud svěřil otci, protože ona nemá práci, ani žádný majetek, takže by je neměla z čeho živit.

    Odpovědět
  • Zdenka
    Posted 22.4.2015 at 17:01

    [4] Nemluvim jen o Recku, ale o zenach vseobecne jak nekdo muze zalozit rodinu s nekym takovym a makovym. Kdyz se muz projevi agresivni a buh vi co, tak proste nepokracuju ve vztahu a udelam vse pro to se s nim rozejit a ne si udelat jeste deti, to je podle me slabost psychicka nevyrovnanost zen ktere si neumi samy doupnout!!!

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 22.4.2015 at 17:34

    [8] Zdeňko, možná máš pravdu, ale odsuzovat někoho, kdo žádá o pomoc, místo nabídnutí pomoci, je jen plácání do větru. Ta žena už si děti zpět do břicha nestrčí a svatbu zpět nevezme. Prostě čas se vrátit nedá. každý z nás dělá občas neuvážené a možná hloupé kroky. A slova: “máš smůlu, nemělas to dělat,” prostě řešením nejsou…. Někdy se člověk po svatbě teprve “vybarví”… Jaký rozdíl by byl v tom, kdyby ji před svatbou neuhodil, ale začal ji mlátit až po svatbě? Poradila bys jí něco, co by jí pomohlo? Jestli ano, tak si zkus prostě to násilí před svatbou odmyslet, a jestli ne, tak bude lepší nekomentovat.

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 22.4.2015 at 17:36

    [8] A ještě jedna věc: ta žena píše, že je vdaná 5 let a přitom má pětileté dítě. To znamená, že se vdávala jako těhotná nebo s miminkem. Takže možná se právě vdala kvůli dítěti a manžel ji bil jako těhotnou, ale ona, v rámci zachování rodiny pro své dítě, se snažila jít cestou nejmenšího odporu a doufala, že třeba násilí ustane, když bude miminko na světě.

    Odpovědět
  • dancha
    Posted 23.4.2015 at 9:28

    Já myslím, že to, že si každý volí cestu životem, jak píše Zdeňka, je sice pravda, ale spoustu věcí na začátku rozumem nelze odhadnout a city jsou silnější atd. Určitě to mnoho z nás zažilo. A ty, co domácí násílí nezažily, si můžou jen gratulovat. Mám kamarádku, která byla vždy nezávislá, soběstačná a přesto potkala násilníka a možná na začátku byly signály, možná nebyly. Každopádně se vzepřela až po roce a to bez dětí a požádala úřady v cizí zemi o pomoc. Byla na dně. Vždy se dokázala postarat o sebe sama a přesto se jí to stalo. Jak by to dopadlo, kdyby na úřadě seděla taková Zdeňka nebo Vlastenec. Asi moc špatně. Ze srdce přeji všem, kteří požádají o pomoc kdekoli, ať se jim té pomoci dostane. Hodně štěstí.

    Odpovědět
  • Zdenka
    Posted 23.4.2015 at 19:12

    Koukam ze si me jmeno berete hodne do ust, jeste k tomu jedna z vas mi tam pridava hacec coz nesnasim! Tem kterym se nelibi muj komentar vzkazuji toto: Kazdy se muzeme svobodne vyjadrit tot pro Kalliopi, to ze s necim nesouhlasim a nedoplnuju Vase komentare neznamena ze se nemuzu vyjadrit, ok?! A me zvysene EGO poznas podle jednoho komentare…
    Znate me osobne aby jste o me psaly takto? neznate, takze nevite co jsem za cloveka, kde jsou me plusy a minusy, a rozhodne se za tim neskryva ani osobni konkretni problem ani zklamani, jen mi proste vadi hloupi lide a neuvazene kroky! Je pravda, ze ne kazdy se “vybarvi” pred snatkem nebo ditetem, ale v dobe kdy se tomu stane jednou neni duvod dal pokracovat, nebot udelal/a -li to jednou udela to zas, a ja osbne v takove situaci bych nezustavala nekde, kde to je jen kvuli rodine a detem, proc bych mela potom zbytek zivota trpet a cekat kdyz me zas uhodi, zakrici, ponizi atd…tyto zeny potrebuji psychickou podporu a hlavne si potrebuji aspon trochu verit a ne byt ty slepicky co se jim rekne to udelaji!

    Odpovědět
  • ostrovanka
    Posted 23.4.2015 at 19:40

    [12] omlouvam se za hacek, psala jsem zase jednou s diakritikou a ty naopak bez, takze mi nedoslo, ze bych mohla udelat chybu. nevedela jsem, ze zdenka existuje i bez hacku, protoze moje maminka je zdenka s hackem. clovek se porad dozvida nove veci:)

    Odpovědět
  • Kalliopi
    Posted 24.4.2015 at 1:15

    Dnes večer se mi náhodou přes Chamojelo tou paidiou dostal do rukou kontakt na Εθνικό δίκτυο κακοποιημένων γυναικών, European Anti-Violence Network (EAVN), tel. 210 9225491, http://www.antiviolence-net.eu e-mail: info@antiviolence-net.eu Mají prý i ubytovny, v Aténách.

    Odpovědět
  • Kalliopi
    Posted 24.4.2015 at 1:40

    [12] Sorry za háček!:-) Samozřejmě, že máme každý právo na názor. A vím dobře, jak je nepříjemný výraz “nafouknuté ego”, když neznám tvé mínusy a plusy, když tě neznám osobně. Ale pokud je nespravedlivé hodnotit někoho podle jednoho komentáře, je stejně nespravedlivé označovat někoho, že je hloupý a jedná zbaběle a sobecky (jak píšeš v 1.komentáři) na základě jeho žádosti o pomoc.
    V každém případě s tebou souhlasím, že tyto ženy potřebují psychickou podporu a potřebují si věřit. Doufám, že nevadí, že používám tykání, očekávám, že bude vzájemné, pokud ti to nebude vadit. Věřím, že lidi spolu můžou komunikovat s úctou, byť neformálně.

    Odpovědět
  • Αndrea
    Posted 24.4.2015 at 9:11

    Je mi dotyčné moc líto, protože její situace je naprosto bezvýchodná.Nasilnicky manžel je velký problém a to i v CR.Jedna moje kamarádka měla stejný problém, ale před okolím to tajila.Prasklo na něj,že ji týral,až když se s ní on sám rozvedl,protože si našel “jinou oběť”Ona sama během manželství trpěla a po rozvodu se dávala hodně dlouho dohromady.Trvalo jí to několik let.Ale zvládla to a teď žije v novém vztahu a je spokojena.Bohužel její syn si pamatuje dodneška,jak tatínek mlátil maminku.
    Přeji dotyčné,která píše o svem problemu, aby sebrala všechny síly, které jí ještě zbyly a co nejrychleji od manzela odešla, protože trpí nejenom ona,ale chování jejího manžela se může dost negativně projevit i v psychice dětí a poznamenat je to na celý život.A tohle bych já na jejím místě nikdy nepripustila.

    Odpovědět
  • Marta
    Posted 24.4.2015 at 10:44

    Pokud se dobře koukám, chtěla tazatelka poradit a ne zkritizovat za to, co už nejde vrátit zpátky. Takže moc nechápu, proč někdo pod článkem píše názor, kterej nejen nikomu nepomůže,ale ještě přihorší. A administrátorům téhle stránky bych radila, aby hnusné komentáře viz Vlastenec, radši smazali.

    Odpovědět
  • Vera
    Posted 24.4.2015 at 11:06

    Jj, souhlasím s Martou.

    Odpovědět
  • Jižní mlok
    Posted 27.4.2015 at 21:34

    Bylo zde uvedeno několik telefonních čísel, kde lze požádat o pomoc. Jak je to, když se oběť nedomluvi řecky? Je zde v Řecku linka pomoci pro anglicky mluvící?

    Odpovědět
  • admin
    Posted 30.4.2015 at 12:34

    [17] [18] Marto a Věro, ano, vážně uvažujeme o nových pravidlech pro komentáře. Některé komentáře jsou již za hranicí naší tolerance a proto to plánujeme upravit. Zdravíme!

    Odpovědět
  • Majka
    Posted 1.5.2015 at 18:32

    No, nejlépe kdyby tazatelka našla si práci, jakoukoliv za kterou bude mít příjem, třeba malý, tím by svému ” choti ” ukázala, že není ” ňouma”, děti by mohli do školky. Určitě psychický se lépe vyrovná se situaci, pokud bude mít ” pár svých peněz” než být úplně závislá. Já bych to možná řešila i s rodinou v Čechách než s místní policii ( výpomoc s dětmi, pokud možno ). Jako cizinka bez zázemí i tak výsledek nejisty a určitě zdlouhavý a poté, pokud choť se nevzpamatuje a než se nechat fackovat … asi bych se rozvedla ( je to můj názor, není to navádění a není to naštěstí z mého života), zvláště, když násilí předcházelo sňatek. Násilnici se vážně bohužel nemění a právě, aby děti nevyrůstaly v násilnickém prostředí.
    Zastanu se Zdenky, nevím, proč by její názor zde nebyl uveden, to také patří k životu, stejně jako naivní představa, že pokud mně muž mlátí teď tak pak s nějakého ( lhostejno jakého ) důvodu přestane.
    Tazatelce přejí hodně důvtipu, aby z této situace se dostala se ctí. Už to, že zde si píše o radu, je vidět, že to hodlá řešit a to je dobré znamení.

    Odpovědět
  • Ivo
    Posted 24.6.2015 at 22:33

    obavam se ze vyse uvedena nana si spletla stranky o zivote v recku se svymi soukromymi problemy, ktere patri nekam do predmanzelske poradny a ne na web zabyvajici se informacemi o Řecku

    Odpovědět
  • admin
    Posted 25.6.2015 at 14:29

    [22] to neni pravda. nabizime advokatni poradnu pro cechy a slovaky zijici v recku. nechte prosime na nas, kam patri tyto problemy. dekujeme.

    Odpovědět

Leave a Comment

0.0/5